Pyrea-, periodontitt og tannkjøttbetennelse

Ordet “periodontal” kommer av to greske ord som betyr “rundt tennene”

Det finnes flere typer periodontale sykdommer, og alle kommer av bakterieinfeksjoner som angriper tannkjøtt, kjevebein og tannfestet som holder tennene fast i kjeven.

Tanken på at tennene dine kan løsne er antageligvis helt ufattelig, men faktum er at hver tiende person i Norge rammes av tannløsningssykdom.

Uten symptomer
Periodontale sykdommee begynner vanligvis uten tydelige symptomer og er smertefri. Noen ganger utvikler sykdommen seg langsomt, og andre ganger – ganske fort.

Tannsten – en trussel
Plakk er det tynne laget av bakterier og matrester som hele tiden dannes i munnen. Ved hjelp av en god rengjøringsteknikk kan du ta bort plakk selv. Sammen med spyttet kan plakk som ikke har blitt fjernet danne tannsten. For å fjerne tannsten kreves en tannleges eller tannpleiers hjelp.

Gammelt plakk og tannsten kan spre seg fra tannkronen og ned i tannkjøttslommen mellom tannkjøttet og tannens øvre del. Tannsten kan også dannes lenger ned i lommen.

Årsaker til periodontale sykdommer
Periodontale sykdommer er forårsaket av bestemte typer bakterier og tannbelegg. Tannbelegget er en fargeløs hinne med bakterier og matrester som konstant formerer seg rundt tannhalsen.

Bakteriebelegget vokser seg nedover tannen og gjemmer seg under tannkjøttsranden der man ikke klarer å pusse selv. Når bakteriebelegget først er kommet ned under tannkjøttet utvikles en betennelse i tannas fiberfeste. Videre blir beinet, som er festpunktet for fibrene brutt ned. Etterhvert som tanna mister mer og mer feste, mer og mer bein, blir den først litt løs, deretter løsner den suksessivt til den faller ut eller blir trukket.

Blødninger
Tannstein som dannes ovenfor tannkjøttsranden, forårsaker sjelden periodontale sykdommer. Men oftest dannes det tannstein under tannkjøttet ved at det fester seg til overflaten av tannrøttene. De første symptomer på periodontale sykdommer er blødninger, dårlig ånde eller fargeforandring på tannkjøttet. Der er kun tannlegen eller tannpleieren som kan fjerne tannbelegg og tannstein på en effektiv måte.

Vurdering av periodontale sykdomstilstander
Tannklinikkens tannleger ønsker å forebygge periodontale sygdommer. Behandlingen begynner med å finne årsakene til sykdommen. Vurderingen av tennenes periodontale tilstand er en del av den ordinære undersøkelsen. Tykkelsen, fargen og kvaliteten på tannkjøttet blir undersøkt. Også tilstanden til slimhinnene blir vurdert, og man ser etter tegn på blødning samt tannbelegg og tannstein. Videre sjekkes beinsubstansen og tennenes bevegelighet ved hjelp av røntgenbilder. For å måle dybden på tannlommene brukes en spesiell sonde. På bakgrunn av diagnoseresultatet lager vi en optimal behandlingsplan.

Behandlingsmetoder
Behandlingsmetoden velges individuelt til hver pasient. Vanligvis består behandlingen av følgende trinn:

• Regelmessig munnhygienisk rensing;
  • Et grunnprogram for periodontittbehandling (rotfylling, fjerning av tannbelegg og tannstein);
  • Munnskylling med antiseptiske oppløsninger og noen ganger brukes også medisiner;
  • Kirurgisk behandling benyttes for å fjerne dødt tannkjøtt, forminske dybden på tannlommene eller for å fjerne skadet bein;
  • Den beindelen som mangler kan gjenoppbygges med en operasjon der beinsubstans blir tilført ;
  • Tannkjøttsranden som er forbundet til tannhalsen, korrigeres;
  • Bevegelige tenner festes med spesielle glassfiberbånd;
  • Bittbelastningen utjevnes.

Konklusjon
Den viktigste faktor i forebygging av periodontale sykdommer er regelmessig tannpuss hjemme og profesjonell fjerning av tannbelegg og tannstein. Forebygging av periodontale sykdommer er bare mulig hvis både pasient og tannlege tar hånd om det.

Vitenskapelige undersøkelser viser at en majoritet av alle femtiåringer har en eller annen form for periodontitt. 15 prosent av alle voksne har en alvorlig periodontitt og 13 prosent av alle over 65 år har ingen tenner igjen i det hele tatt.

Kontakt oss for råd vedrørende tannkjøttsykdom og tannkjøttbetennelse – ikke vent for lenge!

Norske trygdemyndigheter gir delvis refusjon av tannbehandling av mariginal periodontitt ved behandling i Norge og utlandet