References

Vår historie!

Vi kom hjem fra Subotica den 12 sept. etter 16 dager med sommer og sol i en kjempekoselig by.

På flyplassen i Budapest blei vi tatt hjertelig i mot av Janos og fikk en koselig sjåfør som kjørte oss til Subotica hvor Ljubica sto og tok i mot oss med en god klem .Vi føler det nesten som vi kommer hjem

Det var en fin gjeng som var pasienter ved klinikken og vi fikk god kontakt med alle . Om kveldene var vi samla og gikk ut og spiste enten på Boss ,Dennis eller The Code .Kjempegod mat over alt ,og god suppe til de som ikke kunne tygge !!

En dag reiste vi til Palic og var i dyreparken med 38 grader, det var i varmeste laget.Vi var i tårnet på rådhuset og så utover heile byen,det var et flott syn.

Hver lørdag var det bryllup på rådhuset,da kom brudeparene og gjestene på rekke og rad,det var et voldsomt liv .Det går ikke an og beskrive ,det må oppleves !Synagogen besøkte vi også . Den var mye ødelagt ,de holdt på å restaurere den.

Ljubica hjelper til med alt ,hun er bare herlig .Jeg fikk nye briller og herlig fotmassasje. Andre gikk til thaimassasje og noen var hos skredder og fikk sydd klær .Alt er billig enten en skal ut og spise eller handle noe. Vi ble tatt godt vare på av tannlegene og personalet på hotellet, kunne ikke hatt det bedre .Om dagen mens vi venta på å komme til tannlegen kosa vi oss under kastanjetreet utenfor klinikken .Dette var vår andre tur til Subotica og vi skal tilbake i april til neste år.

Gleder oss allerede. Hilsen fra Turid og Årstein!

References

Det har vært skrevet en del rundt dette, med at folk reiser til utlandet for å fikse på tenne sine.

Spesielt var det en del kritiske utalelser fra norske tannleger som sikkert føler at sin posisjon og inntekt er truet av at vi blir mange som reiser ut for å gjøre slike ting.

Nå er jeg ikke interessert i noen diskusjon med noen såkalte bedre vitende, men jeg vil fortelle min historie rundt dette.

Jeg har i lang tid latt være å gjøre noe med tennene mine på grunn av prisene her i Norge. Jeg hadde hørt mye positiv omtale fra folk på Evje om familien Salai som hadde startet med og sende folk til Serbia for nettopp og få orden på tennene.

Så jeg fikk fart på sakene da jeg fikk se en helsides annonse i en reklame avis. Fikk time for en konsultasjon der jeg fikk ett overslag på hvor mye det ville koste og på hvordan det kunne gjøres av en tannlege fra Serbia som gav meg tillit på at det han stelte med var kvalitet.

Det er nå temmelig nøye et år siden jeg begynte på dette. Da vi var blitt enige ble det ordnet fly billetter fra Dental Norge. De la opp hele reisen og jeg ble henta med bil i Budapest og transporter inn til en by som heter Subotica i Serbia. En trivelig by med lav kriminalitet og severdigheter i form av arkitektur.

Jeg ble innkvartert på ett hotell som var ordnet på forhånd. Hotellet heter Gloria Lux og er et moderne hotell. Her bor de fleste av gjestene som var på tannreise. Resepsjonen på hotellet lå ca 15 meter fra tannlege stolen.

Staben til Dental Norge tok vel imot meg og det var lett å kjenne at en var i trygge hender. Der var kirurg, røntgengraf, tannleger og assistenter. Alle samlet på et sted. I flotte nye omgivelser med topp moderne utstyr. I ett trivelig og harmonisk miljø. Når jeg satt i tannlegestolen satt der en tolk fremfor meg når det var behov for det. Så kommunikasjon var ikke noe problem. De samme folkene var med på å skape et trivelig sosialt miljø under hele oppholdet.

Det ble servert mange tannlegehistorier både gode og dårlige. Litt av hvert vi har her hjemme ja.

Nå var mitt første opphold der nede på en uke fikk satt inn implantater og var til kontroll annen hver dag. Når jeg ikke satt i tannlege stolen var jeg ut på byen og shoppa litt, fantasisk billig der nede. Behøver ikke reise ned der med full koffert, kan heller fylle en der nede.

Andre gangen jeg var nede og fikk satt inn tenner, var opplevelsen av å være der like behagelig som første gang. Da var jeg der i 14 dager. Jeg skal ned igjen en gang til for å bli ferdig, ja jeg vil si at det gleder jeg meg til.

Så dette kan jeg anbefale for alle, et trivelig og behagelig opphold i trivelige omgivelser.

Yngvar Tveit, Vennesla.

Subotica

Kanskje et par tips før første reise ned dit!

Man skal ikke beskymre seg for mobildekning i Serbia, da Telenor har blitt store på det markedet.

Bildene fra klinikken lyver ikke, den er fantastisk. Store lokaler som ikke har den tradisjonelle norske tannlegelukten.

Valuta for penger gir hotell Gloria Lux. Hyggelig personell. Middagene som er inkludert i oppholdet, er verdt et forsøk. Springvannet kan dog lukte litt klor.

Men det ligger et kjøpesenter bare 150m unna, hvor dagligvarebutikken har et utmerket utvalg av kjøpevann. Anbefaler Knaz Milos med sitron.

Hotellet, klinikken og en større bank er samlet på samme område. Skilles av en gårdsplass.

Det er lett å se seg blind på selddelverdiene i Serbia. 1000 serbiske dinar varoere fra 67-70 norske kroner. Da norske gebyrene for å bruke bankkort i Serbia er forholdsvis høye, anbefaler jeg at man tar ut rikelig. Det er en minibank vis a vis hotellet. Banken er plassert under klinikken og er da nokså skjult fra hovedgaten.

En lokal politimann jeg snakket med, fortalte om en lav kriminalitet der nede. Men vi bør ikke ta med den norske naiviteten og legge fra oss mobiler og andre verdisaker på restauranter, cafe o l.

Ta ikke med så mye klær, selv om man skal være der i nesten 14d. Fordi man kan gjør en avtale med hotellet om klesvask for en billig penge. Ellers har byen et stort marked med ditto klesutvalg. Jeg vil anbefale Benetton sin butikk som ligger ved torget, bare 150-200m unna hotellet. Man betaler ca 1/2 pris i forhold til hjemme.

Jeg har nevnt butikken i kjøpesenteret. Den har godt utvalg av med 2 store ferskvaredisker, bakervarer og frukt. Ellers finner man Nivea, Gillette, Shwartzkopf og andre kjente merkevarer i hyllene.

Caffe Boss. Har fantastisk mat til latterlige lave priser.Anbefales. Raskeste vei er:Ta til venstre når man går ut i hovedveien. Fordi kirken og den lokale høyskolen. Videre rett fram til hotell/kjøpesenter Gallery. I enden av senteret, på høyreside, finner man restaurantgaten som Caffe Boss er en del av. De har også en utmerket rødvin.

Hallays!

Mine erfaringer med et sånt tilbud er jo bare enestående. Flinkere og dyktigere folk skal en lete lenge etter, oppfølging fra dag 1!

Jeg er kjempefornøyd med resultat, synd dagene går så alt for fort. Nå gleder jeg meg masse til 12 juni og få på plass 2 tenner på implantatene så dette blir nok en utrolige kjekke tur. Blir fantastisk og komme ned til sommeren!

Stig Arild Lervik, Bryne

Read more

Takk for en fantastisk gave!
Endelig kan jeg smile så ofte jeg vil, dette er en befrielse etter mange år med manglende tenner.

Da jeg først bestemte meg for å få tannbehandling gruet jeg meg veldig til smertene, men det hadde jeg absolutt ingen grunn til!!

Hele reisen har vært en sann opplevelse! Her er det virkelig mennesker som gir 110% av seg selv for at du skal ha det bra! Vi ble tatt med ut på hyggelige turer og resturant besøk, og det var bestandig noen i nærheten hvis du trengte en hjelpende hånd.Så for alle dere der ute som sitter å veier for og i mot dette, vil jeg bare si; dette er ikke noe å lure på!

Gerd Hidle, tlf nr. 934 52221

Read more

Jeg visste at tannbehandlingen min skulle være en lang prosess, men at det skulle bli en så hyggelig opplevelse hadde jeg aldri trodd!

Jeg kom over en reportaje i en lokalavis, og var ikke sen om å ta kontakt. Jeg møtte Igor og tannlegen som skulle behandle meg, noen dager senere.

Turen ble bestilt like etterpå. Å møte tannlegen personlig og å få pris var så tillitsvekkende at jeg følte meg trygg fra starten av.

Igor ordnet med flybillett og hotellreservasjon, slik at den eneste jobben jeg hadde var å ta meg til flyplassen!

Når jeg landet i Budapest, hentet Igor oss på flyplassen. Etter 1,5 timers kjøring var jeg på hotellet og kunne nyte min aller første Gin i Serbia.

Dagen etter startet behandlingen, som var en meget hyggelig overraskelse. En mer behagelig tannlege har jeg aldri vært hos, og å gjennomgå en slik omfattende behandling nærmest smertefritt hadde jeg aldri regnet med. Og jeg hadde heller aldri trodd på det om noen hadde fortalt det til meg, så dersom det er noen som vil høre mine erfaringer så kan de gjerne ta kontakt!

Tennene i underkjeven ble slipt ned, og jeg fikk midlertidige tenner på plass. Jeg hadde betennelse flere plasser, som gjorde at jeg måtte trekke flere tenner.

Bedøvelsen ble satt slik at jeg ikke kjente noen verdens ting. Tannlegen forsikret seg allikevel flere ganger om jeg hadde det greit der jeg satt.
Jeg var smertefri også etter at bedøvelsen var borte, men kjente en ømhet – som tross alt er det minste problemet.

Igor var tilstede under hele behandlingen, slik at språkproblemer var et ikke tema.

Etter noen dager ble fargen på den nye tanngarden valgt, en jobb jeg overlot fullt og holdent til tannlegen. Jeg har aldri smilt så mye til meg selv på badet før, slik jeg gjorde etter den første behandlingsturen.

På turen kom jeg i lag med andre tannpasienter som gjorde turen ekstra koselig. Vi hadde det kjempeflott under hele opphldet, og det gikk i latter og moro stort sett hele dagen.

Det var godt å ha med flere som er i samme båt, slik at vi kunne utveksle erfaringer.
Å stifte slike bekjentskaper hadde jeg ikke regnet med, og vi holder kontakten den dag idag.

Etter den første turen var jeg så fornøyd med resultatet at jeg knapt kunne vente med å reise ned igjen.
På den første turen ble en 12-leddet bro satt inn i underkjeven, mens jeg fikk en midl del-protese i overkevjeven.

På tur 2, som var på en liten uke, ble implantatene i overkjeven satt inn.
En ny runde med smertefri behandling og stor shoppingrunde ble unnagjort rett før jul, og det passet veldig greit.

Ble veldig godt tatt vare på, fikk sightseeing, og strålende oppfølging. Havnet i lag med endel nye folk, samt traff noen igjen fra første turen.
Var litt kjent i byen nå, og kunne gå alene og shoppe litt. Shoppingmulighetene for en nordmann er en veldig behagelig opplevelse, da det er relativt billig. På markedet er det et vanvittig utvalg for både store og små, slik at det absolutt er verdt et (par) besøk.

For de med tannlegeskrekk; Med hånden på hjertet kan jeg si at jeg ikke har hatt noen smerter. Tannlegen og assistenten gjør en fenomenal jobb!

Serbia var også et hyggelig bekjentskap, og menneskene var meget gjestfrie. Alle fra hotelansatte til menneskene på gaten er meget blide og hyggelige. Maten er i særklasse og her blir smakssansene pirret! Det er en fryd å betale regningen etterpå.

Hvis noen tviler på mine gode opplevelser så kan dere gjerne ta kontakt med meg på tlf 48 88 19 41 .

PS. Etter at implantatene var satt inn, ble stingene fjernet i Norge. Det første min tannlege bemerket var at her var det gjort en solid jobb. Dette var med på å bekrefte den gode følelsen jeg hadde.

Forkjell mellom protese og bro!
Tannlegen fortalte litt om forskjeller mellom en bro og en løs protese. Han sammenliknet protese med et treben mens bro kjennes ut som sine egne ben. En metafor som kan høres litt rar ut, men etter å erfart både bro og protese så kan jeg bekrefte forskjellen.

På den første turen fikk jeg trekt endel tenner, og var derfor avhengig av en protese for å kunne tygge. I underkjeven ble det laget en 12-leddet bro på den samme turen.
Dette gjorde at jeg erfarte forskjellen på en bro og en protese.

Mitt første inntrykk var at det var en lettelse med en protese, slik at jeg slapp å gå tannløs. Etter noen måneders bruk kunne jeg allikevel knapt vente til å kvitte meg med protesen – til fordel for en fast bro.

En bro er en langt mer behagelig løsning, og jeg er veldig glad for at jeg hadde mulighet til å sette inn en bro i både under- og overkjeven.